Com Show

وب تخصصی کامپیوتر

Com Show

وب تخصصی کامپیوتر

آشنایی با انواع بوقهای کامپیوتر در هنگام روشن کردن سیستم

آشنایی با انواع بوقهای Bios در هنگام روشن کردن سیستم


http://forum.videohelp.com/attachment.php?attachmentid=7074&d=1306715769

 

مطمئنأ شما نیز صدا و بوق هایی که هنگام روشن کردن کامپیوتر از درون کیس تان به گوش میرسد را شنیده اید. همگی این بوق ها از جانب مادربورد شما هستند . تفاوت این بوق ها از نوع آن و تعداد آنهاست که بیانگر یک مشکل در درون مادربورد است. در این ترفند تمامی بوق ها و پیامهای خطای مربوطه آنها را برای شما جمع آوری کرده ایم. در صورتی که همچین صداهایی از کیس شما بیرون میاید حتما این ترفند را خوانده و به فکر راه حل باشید .

متن کامل را در ادامه مطلب ببینید . . .

وقتی یک کامپیوتر روشن میشود و آماده برای بالا آمدن میشود و یا وقتی کامپیوتر reset میشود BIOS سیستم شما با عملکردی به نام POST به تست کردن سخت افزار سیستم شما میپردازد تا از درستی اتصال انواع device ها مطلع شود .
در اینصورت اگر سیستم با مشکلی مواجه شود
POST برای BIOS پیغام خطا میفرستد اینکه مثلا کارت گرافیمکی شما با مشکل مواجه است مثلا از جای خودش تکان خورده یا اینکه ram شما با مشکل مواجه شده است بیپ یا همون بوق هایی متداول ارسال میکند و شکا را از ان مطلع میکند بنا بر این بهتر است با اینگونه بوق ها اشنا بشویم تا در صورت هر گونه عیبی خودمان در صورت امکان رفع اشکال کنیم .
البته همانطور که گفتم
BIOS های سیستم از شرکت های مختلفی تولید میشود که من در اینجا از دو شرکت AMI:American Megatrends International و Phoenix ذکر میکنم .

AMI Beep Codes

یک
بوق : اشکال از DRAM میباشد . بنابراین مشکلی در حافظه سیستم به وجود امده و یا motherboard.
دو بوق: حافظه فاقد تعادل است . تساوی گردش در حافظه به درستی کار
نمیکند .
سه بوق: 64 کیلو بایت مورد نیاز برای شروع و راه اندازی سیستم در
دسترس نیست که این هم به RAM بر میگردد .
چهار بوق : تایمر سیستم شما با مشکل
مواجه شده است که مانع از درستی همزمان عملکرد motherboard میشود .
پنج بوق
: CPU با مشل مواجه است .
شش بوق: ورودیه
A20/Keyboard کنترلر ان با مشکل مواجه است IC کنترل کننده keyBoard با مشکل مواجه شده است و مانع از ورودیه A20 برای سوییچ کردن پردازنده میشود .
هفت بوق : حافظه مجازی
Virtual با مشکل مواجه است
هشت بوق : حافظه کارت ویدئو مشکل دارد
BIOS نمیتواند بر روی فریم های بافر کارت ویدئو بنویسد .
نه بوق
: ROM شما مشکل دارد. چیپ BIOS ROM روی motherboard دچار خطا است .
ده بوق
: CMOS هم مشکل دارد . سعنی یه چیزی روی motherboard مانه از فعل و انفعال با CMOS میشود .
یازده بوق : کش در
level 2 حافظه غش کرده .
یک بوق بلند و دو بوق کوتاه : سیستم ویدئویی مشکل داره

یک بوق بلند سه بوق
کوتاه : بازهم خطا در مورد 64 k میباشد .
یک بوق بلند هشت بوق کوتاه : عملگر
تست کردن خطا داره .
بوق مداوم : یا اشکال از
RAM یا از ویدئو .

Phoenix Beep Codes  
این شرکت از بوق های دنباله دار استفاده میکند من برای مشخص کردن فاصله بوق ها
از خط تیره - استفاده میکنم یعنی یک توقف و ادامه یعنی 1-2-3 یعنی اول یک بوق بعد دو بوق بعد هم سه بوق . ویرایش چهارم به پایین این محصول از سه بوق و از ورژن چهار به بالا از چهار بوق استفاده میکند .
ورژن چهار
:
1-1-1-3
یا 1-1-2-1 : CPU/motherboard مشکل دارد
1-1-2-3
یا 1-1-3-1 یا 1-1-3-2 یا 1-1-3-3 : motherboard مشکل داره یا یکی از اجزا
1-1-3-2
یا 1-1-3-3 یا 1-1-3-4 : اشکال از حافظه 64 K
1-1-4-1 :
کش در level 2 مشکل داره .
1-1-4-3 :
اشکال از پورت I/O .
1-2-1-1 :
مدیریت پاور power management
1-2-1-2
یا 1-2-1-3 : motherboard
1-2-2-1
کیبورد و 1-2-2-3 : BIOS ROM
1-2-3-1 : System timer
1-2-3-3 : DMA
1-2-4-1: IRQ

 

 

آشنایی با خطای سخت افزاری از طریق بوق آن

همانطور که مى دانید یکى از اصلى ترین عملیات کامپیوتر در هنگام روشن شدن عملیات POST یا Power On Self Test مى باشد. همه نرم افزارها و قطعات سخت افزارى لازم براى بوت سیستم را تست کرده و آماده به کار مى کند و در واقع کامپیوتر شما بعد از فشردن کلید Pwoer توسط شما، در ابتدا همه فرمانها را از بایوس کامپیوتر دریافت مى کند. از این رو بایوس وظیفه دارد که مشکلات سخت افزارى را به شما گوشزد کند. همه بایوس ها در هنگام درست بوت شدن سیستم یک بوق کوتاه در شروع کارد مى زنند که این بوق به معنى درست و کامل کار کردن همه نرم افزارها و سخت افزارهاى اصلى سیستم است، اما گاهى نیز اتفاق مى افتد که یک یا چندى از برنامه ها یا قطعات معیوب شده یا به عللى از انجام وظیفه باز مى مانند، اینجاست که بایوس با تنها راه ارتباطى مستقیم با کاربر (بوق) شما را آگاه مى سازد. اما تا وقتى که از مفهوم بوق هاى بایوس اطلاع نداشته باشید تشخیص اینکه کدام یک از قطعات وظیفه خود را به خوبى انجام نمى دهد، تقریباً غیر ممکن است ورفع اشکال را با سختى و مشقت بسیار همراه مى کند. در ادامه بوقهاى اصلى دو شرکت بزرگ تولیدکننده تراشه بایوس ( AWARD و AMIBIOS ) را شرح داده ایم.




کدهاى بوقى بایوس
AWARD : بایوس آوارد عمدتا ًبه پیامهاى خطا براى آگاه کردن کاربران از وجود مسأله اتکا دارد، اما چند کد بوقى مشهور وجود دارد که این تراشه بایوس تولید مى کند:

تعداد بوقها در عملیات
Post مفهوم بوق نا محدود (تکرار شوند) خطاى حافظه سیستم یک بوق بلند پس از دو بوق کوتاه خطاى کارت گرافیک یک بوق باند پس از سه بوق کوتاه خطاى گرافیک یا حافظه گرافیک بوقهاى با ارتفاع بالاى نا محدود (تکرار شونده) خطاى داغ شدن پردازنده بوقهاى با ارتفاع بالا، با ارتفاع پایین (تکرار شونده) خطاى پرازنده کدهاى بوقى بایوس AMIBIOS : بایوس AMIBIOS محصول شرکت American Megatrends یکى از بایوسهاى متداول است و آخرین نگارش تعدادى کد بوقى دارد که اشکالات زمان بوت شدن را به کاربران مى گوید:

تعداد بوقها در زمان راه اندازى (پیش از
POST ) مفهوم بوقها ۱
دیسکت را در دیسکران A : قرار دهید ۲ فایل AMIBOOT.ROM بر روى دیسکت بوت شدنى نیست ۳ خطاى حافظه سیستمى ۴ عملیات روز آمدسازى بایوس موفقیت آمیز بوده است ۵ خطاى خواندن دیسک ۶ خرابى فرمان صفحه کلی ۷ حافظه فلش بایوس تشخیص داده نشده است ۸ خرابى کنترل کننده دیسکت ران ۹ خطاى مجموع بررسى ( checksum ) بایوس ۱۰ خطاى پاک کردن حافظه فلش ۱۱ خطاى برنامه سازى حافظه فلش ۱۲ اندازه فایل AMIBOOT.ROM درست نیست (یا حضور ویروس) ۱۳ نا همسانى تصویر BIOS (فایل ROM دقیقاً همان نسخه درون بایوس نیست)

تعداد بوقها در زمان
POST
1 خطاى
Timer احیاى حافظه سیستم ۲
خطاى پریتى حافظه سیستم ۳ خطاى آزمایش خواندن / نوشتن حافظه سیستم ۴ زمان دار تخته مدار مادر کار نمى کند ۵ خطاى پردازنده ۶ کامپیوتر نمى تواند به حافظه حالت حفاظت شده برود ۷ خطاى استثناى عمومى (مربوط به پردازنده) ۸ خطاى حافظه نمایش (مربوط به کارت ویدئویى) ۹ خطاى مجموع بررسى AMIBIOSROM ۱۰ خطاى خواندن / نوشتن رجیستر CMOS ۱۱ اشکال آزمایش حافظه نهانگاهى ( cache )

نکته: اگر موقع عملیات
POST یک، دو یا سه بوق بشنوید، تعویض کارتهاى RAM را در نظر بگیرید یا دست کم آنها را بررسى کنید تا اطمینان یابید که درست نصب شده اند. اگر در عملیات POST هشت بوق بشنوید اطمینان یابید که کارت ویدئویى درست نصب شده است، ممکن است لازم باشد که آن را عوض کنید. اگر موقع عملیات POST تعداد بوق ها با آنچه گفته شد متفاوت بود (چهار تا هفت یا ۹ تا یازده بوق)، ممکن است یک مسأله جدى در تخته مدار مادر یا قطعات دیگر وجود داشته باشد، کامپیوتر را به یک تعمیرگاه تخصصى ببرید.

نظرات 1 + ارسال نظر
سینا جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:24 ب.ظ

سلام من تازه کامپیوتر خریدم میشه جت کردن را به من یاد بدیدممنون

سینای عزیز آموزش چت کردن بر روی سایت قرار گرفت
با تشکر
آریا سیستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد