Com Show

وب تخصصی کامپیوتر

Com Show

وب تخصصی کامپیوتر

رایانش ابری(Cloud Computing)

رایانش ابری، پنجره ای رو به دنیای جدید:

 پیوستن ساختمان های اداری به تاریخ



از گذشته های دور تا عصر حاضر، همواره افرادی خیال پرداز، با تصورات بی بدیل خود، آینده ای شگرف برای ما خلق کرده اند. ژول ورن در داستان های خود از زیردریایی ها و ماشین های پرنده ، سال ها پیش از ساخته شدنشان، سخن به میان آورد. جین رادنبری ، نزدیک به 50 سال پیش، در فیلم های علمی تخیلی خود کامپیوترهایی را به تصویر کشید که قادر بودند کل وظایف یک سازمان را به دوش بکشند. آیزاک آسیموف ، سال ها پیش، از ربات هایی گفت که جایگزین کارگران می شوند. هم اکنون بسیاری از این پیشبینی ها تحقق پیدا کرده اند و مسیر تکاملی خود را می پیمایند.


  

رایانش ابری(Cloud Computing) هم از جنس همان مفاهیمی است که در آینده ای نزدیک دنیای اطراف ما را به کل تغییر خواهد داد. از دنیایی صحبت می کنیم که دیگر در آن از محیط های اداری فیزیکی خبری نخواهد بود و همه افراد از راه دور و در محل زندگی شان به کار مشغول اند و محیط های کاری فیزیکی به مفهومی نوستالژیک تبدیل شده اند.


کسب و کارهای پیشرو، همین الان هم، این سوالات اساسی را از خود می پرسند: اصلا ما به ساختمان اداری نیاز داریم؟ چرا باید کارمندانمان حضور فیزیکی داشته باشند؟ چرا باید زمان با ارزشمان را در ترافیک بگذرانیم؟


شاید 60 سال پیش، جواب این سوال ها بسیار ساده بود. بله، در آن سال ها وجود یک ساختمان اداری فیزیکی صد درصد واجب بود. تلفن، تنها وسیله ارتباطی درست و درمان آن دوران بود، و بدون ساختمان های فیزیکی، ملاقات های چهره به چهره، و استفاده گسترده از وسایل نقلیه، اساسا کسب و کاری نمی توانست وجود داشته باشد.


اما این روزها با ابزار های شگفت انگیزی که در اختیار داریم شاید لازم باشد دوباره به این سوالات پاسخ دهیم و با دیدی نو به قضیه نگاه کنیم. سناریویی را تصور کنید که در آن رئیس شرکت در خانه اش مشغول کار است، مدیر فروش شرکت صدها کیلومتر آن طرف تر، و کارشناسان فروش هم هر کدام در شهرها و کشورهای مختلف باشند. حتی شاید این افراد یک بار هم از نزدیک همدیگر را ملاقات نکنند و شرکت هم بسیار موفق و سودده باشد. شرکتی که هیچ دفتر مرکزی و شعبه ای ندارد و کارمندانش از راه دور کارهای خود را انجام می دهند. خب، چطور چنین چیزی ممکن است؟ جواب ساده است: زیرساخت.


همان 50 یا 60 سال پیش وقتی صحبت از زیرساخت می شد، افراد ذهنشان مستقیم می رفت به سمت آجر و شیشه و فولاد. اما امروزه، مفهوم زیرساخت، معنای متفاوتی را به ذهن متبادر می کند. این روزها زیرساخت به سرورها و اتصالات پرسرعت، و اپلیکیشن های متناسب اطلاق می شود، و صد البته این که، همه این ها، امروزه توسط سیستم های ذخیره سازی و رایانش ابری محقق می گردد.


طی مطالعه ای که توسط سیسکو انجام گرفت، مشخص شد با فراهم کردن شرایطی که کارمندان از راه دور به کار مشغول شوند، 277 میلیون دلار در سال در هزینه های شرکت صرفه جویی می شود. دانشگاه استنفورد هم در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسید که کار کردن در منزل % 13 کارکرد کارمندان را افزایش می دهد.


گرچه این روزها صحبت از دورکاری و کار در منزل، از هر جایی، حتی از زبان مردم کوچه و بازار، هم ممکن است شنیده شود، ولی اگر تنها هدف این کار کاهش هزینه های یک سازمان باشد، و به تامین زیرساخت اساسی آن، یعنی سیستم های پرسرعت ابری، توجه نگردد، پس از مدت کمی این ایده فوق العاده با شکست منجر می شود. نظر شما در مورد سیستم های ابری به عنوان زیرساخت اساسی کسب و کارهای آینده چیست؟ 

نظرات 2 + ارسال نظر
znda یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:11 ق.ظ http://znda.blogfa.com

مطالب بسیار جالب توجه و پر محتوایی بود

znda یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:13 ق.ظ http://znda.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد