Com Show

وب تخصصی کامپیوتر

Com Show

وب تخصصی کامپیوتر

ترفندهای کاربردی افزایش سرعت سیستم عامل ویندوز xp

ترفندهای کاربردی افزایش سرعت سیستم عامل ویندوز xp


بخش اول در این مقاله قصد دارم تمامی ترفندهای موجود در حوزه افزایش سرعت را تقدیم دوستان کنم. ابتدا چند نکته: 1. تمامی ترفندهای معرفی شده در این مقاله تست شده و از تاثیر داشتن آن اطمینان حاصل شده است. در مواردی که در تاثیر ترفند شبهه وجود داشته توضیح ضمیمه شده است. توجه کنید که الزاما نباید تاثیر هر یک از ترفندها محسوس باشد. چرا که اگر این اتفاق بخواهد رخ دهد باید سرعت رایانه شما بعد از به کار بستن تمامی ترفندها تبدیل به سرعت نور در خلا شود! البته مواردی هستند که تاثیر محسوسی دارند. 2. ترفندهای ذکر شده در این مقاله همگی در مورد ویندوز xp میباشند و مسلما به جز مواردی معدود، بقیه در ویندوز ویستا و سایر نسخههای ویندوز عمل نمی کنند. 3. برای مشاهده تاثیر هر ترفند کافی است آن را انجام داده رایانه را یک بار ریست کنید. 4. علت انتخاب ویندوز ایکس پی به عنوان سیستم عاملی که قرار است آن را بهینه کنیم، این است که این سیستم عامل در جهان بیشترین کاربر را دارد و با وجود ارائه نسخههای دیگری از ویندوز توسط مایکروسافت، همچون ویستا و ویندوز7، همچنان پرکاربردترین سیستم عامل مانده است. ضمن اینکه در کشور ما بیش از نقاط دیگر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و مخاطبان این مقاله نیز ایرانیان هستند.


برای دیدن ترفندها بر روی ادامه مطالب کلیک کنید . . .



ترفند شماره یک در هنگام بالا آمدن ویندوز و همینطور خاموش شدن آن آهنگی پخش میگردد که هم تکرار مداوم آن خسته کننده است و هم سرعت بالا آمدن و خاموش شدن را کاهش میدهد. با روش زیر این آهنگ را قطع کنید و سرعت بالا آمدن و خاموش شدن ویندوزتان را افزایش دهید: Control Panel را باز کرده سپس sound and audio devices را باز کنید. به زبانه sounds بروید و در پایین آن یعنی program events به دنبال Exit windows بگردید. یکبار روی آن کلیک کنید. سپس از قسمت sounds ، none را انتخاب کنید. عینا این کار را برای start windows انجام دهید. رایانه را ریست کنید. تاثیر این ترفند کم است. 


ترفند شماره دو این ترفند تاثیر بسیاری در سرعت بالا آمدن و خاموش شدن ویندوز دارد. همچنین مقدار زیادی از حافظه رم را خالی میکند و در هنگام کار کردن با ویندوز هم تاثیر خود را نشان میدهد. از نرمافزارهای زیادی که نصب میکنید، تعدادی در قسمت بوت ویندوز تغییری ایجاد میکنند تا هربار که ویندوز بالا میآید، اجرا شوند و شما آیکون آنها را در پایین صفحه مانیتورتان، سمت راست مشاهده میکنید. این کار برای بعضی نرمافزارها مناسب است. مثل آنتیویروسها. اما انصافا در 90 درصد نرمافزارها امری نامناسب بوده، سرعت را به شدت کاهش میدهد. برای جلوگیری از اجرای آنها در run، این عبارت را بزنید: msconfig و ok کنید. در پنجره باز شده به زبانه startup بروید. لیست مواردی که با هر بار اجرای ویندوز اجرا میشوند، موجود است. همه را به جز آنتیویروس با برداشتن تیکشان غیرفعال کنید. اگر خواستید نرمافزاری را که غیرفعال کردید دوباره داشته باشید عین موارد بالا را انجام داده، تیک آن را بزنید. رایانه را ریست کنید. تاثیر این ترفند کاملا محسوس است.


ترفند شماره سه با خالی شدن فضای هارد سرعت فراخوانی فایلها افزایش مییابد. در هنگام مشاهده سایتها و استفاده از اینترنت مقداری از فایلهای آنها در هارد رایانه شما ذخیره میشود. برای خالی کردن این فضا در مرورگر اینترنت اکسپلورر آن را اجرا کرده از منو Tools را زده Internet Options را انتخاب کنید. از زبانه General ، Delete Cookies را زده ok کنید. همینطور Delete Files البته تیک Delete all Offline content را هم بزنید و بعد ok کنید. در مرورگر Opera از طریق Tools گزینه Preferences را انتخاب کنید. به زبانه Advanced بروید و حال باید به قسمت History بروید. دو گزینه clear و Empty now را بزنید. در مرورگر فایرفاکس یا هر مرورگر دیگری روش پاک کردن این فایلها تفاوت چندانی با این دو مرورگر ندارد. ضمنا در ورژنهای جدیدتر ممکن است کمی گزینههای گفته شده در بالا تغییر کند که با کمی جستوجو میتوانید پیدا کنید. نکته دیگر اینکه اگر خیلی از اینترنت استفاده میکنید و برایتان سرعت مهم است این کار را انجام ندهید. چرا که مرورگر شما از این فایلها دوباره استفاده میکند. این مورد خصوصا برای کاربران ای.دی.اس.ال و کافینتها بیشتر ارزشمند است. چرا که پهنای باند مصرفی را کاهش میدهد و برای کاربران دایلآپ در افزایش سرعت باز شدن سایتهای تکراری موثر است. تاثیر این ترفند در سرعت برای کاربر محسوس نیست.


ترفند شماره چهار هارد مثل یک پازل است. در ابتدا که هاردتان نو است این پازل یک دست خالی است. اما با پارتیشنبندی هارد (منظور ایجاد درایوهای متعدد است)، این صفحه پازل به چند قسمت تقسیم میشود و با ذخیره کردن هر فایل در یکی از درایوهای هارد مقداری از این پازل پر میشود. البته در قسمتی که مربوط به درایو مربوطه است و این کمی بینظمی در هارد ایجاد میکند. قضیه وقتی حادتر میشود که شما فایلی را پاک کنید! چرا که آن قسمت از هارد پاک میشود و بینظمی بیشتر و بیشتر میشود. چرا؟ چون در بین قسمتی از هارد که پر است قسمتی خالی ایجاد میشود و تنها در صورتی از بین میرود که فایلی دقیقا با همان حجم در همان قسمت ذخیره شود که چنین اتفاقی تقریبا غیرممکن است. به این جا نگاه کنید. این پراکندگی و بینظمی سرعت فراخوانی فایلها را کاهش میدهد و در سرعت اجرای فایلها، نرمافزارها، بالا آمدن ویندوز و بهتر بگوییم تقریبا همه چیز موثر است. چرا که هرچه شما اجرا میکنید، در واقع چیزی جز چند فایل نیست. برای منظم کردن هارددیسک ابزاری عالی در ویندوز شما هست با نام Disk Defragmenter. آن را از منوی Start ، All Programs ، Accessories و سپس System Tools بیابید. پس از اجرای آن یک درایو را انتخاب کنید و دکمه Analyze را بزنید. اگر به شما گفت که باید درایو را دیفرگ کنید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت لزومی ندارد. توجه کنید که عمل دیفرگ طولانی بوده و گاهی تا چند ساعت طول میکشد. ( بسته به سرعت هارد شما و میزان پراکندگی و حجم درایو ) ضمنا برای اینکه بتوانید یک درایو را دیفرگ کنید باید حداقل 15 درصد از آن درایو خالی باشد. در غیر این صورت دیفرگ به طور کامل انجام نمیشود. مراحل ذکر شده را برای تمام درایوهایتان انجام دهید. بهتر است در آخر ریست کنید. در مورد هاردهایی که حسابی پر باشند و بینظمی زیادی داشته باشند ، تاثیر محسوس خواهد بود. توجه کنید که باید در بازههای زمانی طولانی مثلا هر یک ماه یکبار دوباره تمامی درایوها را آنالیز کنید و در صورت نیاز، عمل دیفرگ را انجام دهید. ضمن اینکه باید بدانید که عمل دیفرگ بسیار حساس است، چرا که در حین انجام آن هد هارد به شدت با سطح دیسک موجود در داخل هارد برخورد میکند و در صورتی که در این بازه زمانی، تکان و ضربهای به کیس وارد شود، میتواند به هارد آسیب وارد کند. بنابراین بهتر است عمل دیفرگ را در یک زمان مطمئن مثلا شب تا صبح انجام دهید.


ترفند شماره پنج اگر خیلی برایتان سرعت مهم است یا از رایانه تان در مواردی هم چون کافینت یا گیمنت استفاده میکنید یا صرفا برای تایپ، میتوانید با غیر فعال کردن عکس صفحه زمینه " دسکتاپ " سرعت را بالا ببرید. روی Desktop کلیک راست کرده properties را انتخاب کنید. از زبانه دسکتاپ و قسمت Background، مورد none را انتخاب کنید. Ok کنید. تاثیر کمی دارد.


ترفند شماره شش ویروسها و سایر نرمافزارهای مخرب اثر بسیار بدی بر روی سرعت رایانه شما دارند. همیشه از آنتیویروس استفاده کنید. چه از اینترنت استفاده میکنید و چه خیر ... و باید این نکته را ذکر کنم که بهترین آنتیویروس در صورت آپدیت نشدن بدترین آنتیویروس است! پس، از آنتیویروسی استفاده کنید که در کشور ما قابل آپدیت باشد. ضمنا حتما بررسی کنید که در بین گزینههای موجود کدامیک کمتر سرعت را کاهش میدهد. بررسی این مسئله خارج از محدوده مقاله ماست.


ترفند شماره هفت نصب نرمافزارهای اضافی ممنوع! اگه از آن دسته کاربرانی هستید که هر نرمافزاری که به دستشان میرسد نصب میکنند، باید بدانید که با این کار به میزان قابل توجهی از سرعت ویندوزتان میکاهید! تنها و تنها نرمافزارهایی را نصب کنید که به آنها نیاز دارید و به طور مداوم از آنها استفاده میکنید. به جای نصب کردن چندین نرمافزار پخش کننده، یک نرمافزار همه فن حریف نصب کنید که تمامی فایلها را با هر پسوندی برای شما باز کند. مانند نرمافزار kmplayer یا K-Lite Codec Pack. هر نرمافزاری که نصب میکنید، تعدادی فایل به رجیستری ویندوز (هسته ویندوز) اضافه میکند و تقریبا هر عملی که در ویندوز انجام میدهید به رجیستری مربوط میشود. با نصب تعداد زیادی نرمافزار، رجیستری حجیم شده، سرعت ویندوز افت محسوسی پیدا میکند. در هنگام بوت شدن سیستم عامل ویندوز، بخش رجیستری، اصالت نرمافزارهای نصب شده را میسنجد و این یکی از مهمترین دلایل کندی بالا آمدن ویندوز نسبت به سیستم عاملهای دیگر، به ویژه خانواده سیستمهای منبع باز3 مانند لینوکس است. زرنگ باشید! در بسته آفیس، نرمافزارهایی هستند که اصلا به درد شما نمیخورند. آیا شما الزاما به پاورپوینت یا فرونت پیج نیاز دارید؟ بنابراین آنهایی را که نمیخواهید نصب نکنید. برای این کار در هنگام نصب به جای نصب همیشگی از custom استفاده کنید که به شما این امکان را میدهد که تنها موارد مورد نیازتان را نصب کنید. این طوری فضای کمتری هم از هاردتان اشغال میشود. این کار در نرمافزار رایت Nero هم مطرح میشود. آیا به ابزار طراحی لوگوی دیسک نیاز دارید وقتی که درایو شما از تکنولوژی لایت اسکریپ پشتیبانی نمیکند؟ یا موارد دیگر؟ پس بهتر است باز هم از نصب به صورت custom استفاده کنیم. در نرمافزارهای مشابه نرو و آفیس، همین کار را بکنید. برای کسانی که اهل نصب نرمافزارهای متعدد هستند با رعایت این تذکر، سرعت به میزان قابل محسوسی افزایش مییابد.


ترفند شماره هشت آیا تا بحال شده مجبور شوید رایانه خود را ناگهان خاموش کنید؟ یا رایانه بطور ناگهان خود به خود خاموش شود؟ یقین داشته باشید هربار که اینجور اتفاقات رخ میدهد، اشکالات جزئی در فایلها بوجود میآید که اغلب برطرف نمیشوند! بالاخره بعد از چندین ماه متوجه میشوید، هنگام دسترسی به برخی از برنامهها یا حتی فایلها به مشکل بر میخورید. آنچه دقیقا رخ میدهد به این صورت است: هرچیزی که در هارد باشد و بخواهد پردازش شود، ابتدا به رم میرود. وقتی رایانه عمدا یا غیر عمدا ریست و یا خاموش میشود، فایلهایی از هارددیسک که مقداری از آنها به رم رفته و در حال پردازش بوده، نیمه کاره میماند و اصطلاحا سردرگم میشوند و با تکرار این عمل، فایلهای ناقص و بیمورد زیادی روی هارددیسک ذخیره میشوند. به اینگونه فایلها، خوشههای از دست رفته میگویند. این اشکالات در فایلهای ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارائی رایانه و بروز اشکالات فیزیکی هارددیسک را بدنبال داشته باشد. همچنین بحث دیگری مرتبط با مطلب فعلی به نام بدسکتور وجود دارد. بخشی از دیسک که به علت ضربه، میدان مغناطیسی شدید یا ورود گرد و غبار به درون دیسک خراب شده باشد بدسکتور نامیده میشود و درصورتی که اطلاعاتی بر آن نقاط ثبت شود، ممکن است هد روی آن گیر کند و بدتر این که خرابی را گسترش دهد. با اجرای برنامه Scan Disk میتوانید تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرف کنید. برنامه فوق که به صورت پیش فرض در خود ویندوز موجود میباشد، بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی روی هارددیسک را نیز انجام خواهد داد. برای استفاده از این ابزار مایکامپیوتر را باز کرده روی یکی از درایوها کلیک راست کنید و Properties را بزنید. به زبانه Tools بروید و Check Now را بزنید. ضمنا باید تمام فایلهای در حال اجرا را ببندید. در پنجره Check Disk مورد Scan for and attempt recovery of bad sectors را انتخاب کنید . اگر سکتورهای خرابی پیدا شد، انتخاب کنید که تعمیر شوند. نکته: تنها زمانی گزینه Automatically fix file system errors را انتخاب کنید که فکر میکنید دیسک شما شامل سکتورهای خراب است. تاثیر کمی دارد و بیشتر جنبه احتیاط دارد که به اطلاعات ذخیره شده در هارد آسیب نرسد و به این ترتیب از خسارتهای سنگین به کاربر جلوگیری میکند.


ترفند شماره نه در طی عملیات نصب ویندوز XP، ویندوز cpu را برای پی بردن به مقدار L2 Cache آن تست میکند، تا مثلا اگر L2 Cache پردازده شما برابر با 1024 کیلوبایت باشد، برای ویندوز همین مقدار را تعیین کند. اما گاهی اوقات ویندوز در طی عملیات نصب نمیتواند مقدار L2 Cache پردازده شما را تشخیص دهد و به همین دلیل، مقدار L2 Cache را پیشفرض، (یعنی 256 کیلوبایت) انتخاب میکند. در این حالت ویندوز فقط از 256 کیلوبایت از L2 Cache شما استفاده میکند. در حالی که ممکن است L2 cache شما بسیار بیشتر از این حد باشد. برای تعریف کردن L2 Cache پردازندهتان بصورت دستی برای ویندوز XP، باید ابتدا از مقدار اصلی و حقیقی L2 Cache و به علاوه مقداری که در حال حاضر ویندوز تعریف کرده مطلع شوید. اولین مرحله یافتن مقدار L2 Cache حقیقی CPU شماست. بدین منظور سادهترین راه استفاده از نرمافزار کم حجم و رایگان CPU-Z است. CPU-Z را با حجمی کمتر از 600 کیلوبایت ازاینجا دریافت کنید پس از دانلود، cpuz.exe را اجرا کنید. پس از چند لحظه صفحه نمایش اطلاعات نمایان میشود. در جلوی عبارت Level 2 در زیرمجموعه Cache میتوانید به مقدار حقیقی L2 Cache پردازنده دست یابید. در مرحله دوم بایستی به میزان L2 Cache که ویندوز تعریف کرده است پی ببریم تا ببینیم تا که آیا همه چیز درست است؟ بدین منظور ابتدا نرمافزار Notepad ویندوز را باز کنید. سپس کدهای زیر را عینأ Copy یا در آن تایپ کنید:


Set ProSet = GetObject("winmgmts:").InstancesOf("Win32_Processo r") For each Pro in ProSet WScript.Echo "www.microsoft.com" WScript.Echo "Level2 Cache:" & " " & Pro.L2CacheSize & " KB" Next


سپس از منوی File، بر روی Save as کلیک کنید. فایل را با فرمت vbs. ذخیره کنید. به عنوان مثال نام آن را find.vbs بگذارید. اکنون به محلی که فایل را ذخیره کردهاید، رفته و با دوبار کلیک آن را اجرا نمایید. پنجره اول را OK کرده و در پنجره دوم مقدار L2 Cache پردازنده را بر حسب کیلوبایت مشاهده کنید. این مقدار، مقداری است که در حال حاضر ویندوز برای شما تعریف کرده است. اگر مقدار دقیقأ برابر مقداری است که توسط CPU-Z به دست آوردید، پس همه چیز ایدهآل است و دیگر نیازی به استفاده از این راه نیست. اما اگر مقداری که به دست آمده کمتر از مقدار نمایش داده شده در CPU-Z است ویندوز چندان خوب عمل نکرده و بایستی ادامه راه را پی بگیرید. اکنون وقت آن رسیده که مقدار حقیقی L2 Cache را برای ویندوز خود تعریف کنید. از منوی Start به Run رفته و با عبارت regedit را تایپ کرده و Enter بزنید تا وارد محیط رجیستری ویندوز شوید. به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\ SessionManager\MemoryManagement

در سمت راست پنجره گزینهای با نام SecondLevelDataCache به چشم میخورد. بر روی آن دوبار کلیک کرده و مقادیر مورد نظر زیر را در قسمت Value وارد کنید. شما بایستی اندازه دقیق L2 Cache پردازنده که به وسیله CPU-Z به دست آمد را توسط روش زیر مورد استفاده قرار دهید. اگر Level 2 نمایش داده شده در CPU-Z (یا همان L2 Cache حقیقی) 256 یا کمتر باشد، عدد 0 را در این کلید رجیستری وارد کنید. اگر 512 باشد ، عدد 200، اگر 1024 باشد عدد 400، اگر 2048 باشد عدد 800، اگر 4096 باشد ،عدد 1600، اگر 8192 باشد عدد 3200 و به همین ترتیب برای مقادیر بالاتر. پس از وارد کردن مقدار OK کرده و از رجیستری خارج شوید. حال یکبار رایانه را ریست کنید تا تنظیمات اعمال گردد. اکنون اگر فایلی که خودتان به شکل دستی با فرمت vbs را ساختهاید، اجرا کنید مقدار حقیقی L2 Cache را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که مقادیر بیشتر از حد واقعی L2 Cache پردازنده خود را در رجیستری وارد نکنید. اینکار ممکن است به رایانه شما آسیب بزند. دقت کنید در این ترفند به علت تغییرات در رجیستری، پیش از هر کاری از رجیستری خود Backup بگیرید. اگر ویندوز در تشخیص میزان کش سی پی یوی شما دچار خطا شده باشد با تصحیح آن مسلما تاثیر زیادی در افزایش سرعت دارد. در غیر این صورت خیر.


ترفند شماره ده این ترفند کارایی رایانه را تا حد زیادی افزایش میدهد و سبب پایداری بسیار زیاد رایانه میشود. این ترفند سبب میشود که قسمتهای مختلف از یک برنامه، فرایند خود را به طور مستقل انجام دهند و حافظهای را که برای انجام محاسبات لازم دارند، جداگانه انتخاب کنند. البته این کار باعث میشود که حافظه بیشتری اشغال شود. چون فایلهای رایانه و سایر فایلهای کاربردی مورد نیاز برای هر قسمت، جداگانه فراخوانی میشود. اگر شما از RAM با ظرفیت 512 مگابایت یا بالاتر استفاده میکنید، به شما توصیه میشود حتماً این ترفند را بکار ببرید. اگر مثلاً یکی از توابع اینترنت اکسپلورر شما خراب شود دیگر توابع آن از این مشکل تاثیر نمیگیرند. برای استفاده از این ترفند به روش زیر عمل کنید: صفحه My Computer را باز کنید. منوی Tools را اتخاب کنید. Folder Option را انتخاب کنید. سپس وارد قسمت View شوید. در این قسمت برای گزینه Launch Folder Windows in Separate Process یک علامت تیک بگذارید و روی Apply کلیک کنید. رایانه را ریست کنید. میزان تاثیر: کم


ترفند شماره یازده با خالی کردن فضای دیسک، شما میتوانید سرعت و کارایی رایانه خود را افزایش دهید. ابزار Disk Cleanup به شما کمک میکند تا فضای بلا استفاده بر روی دیسک سخت را آزاد کنید. این ابزار، فایلهایی را که میتوانید با اطمینان پاک کنید، تشخیص میدهد و شما را قادر میسازد تا به دلخواه، بعضی و یا همه فایلهای مشخص شده را پاک نمایید. از Disk Cleanup استفاده کنید برای: پاک کردن فایلهای موقتی اینترنت پاک کردن برنامههای دانلود شده (مانند Microsoft ActiveX controls و Java applets) خالی کردن Recycle Bin پاک کردن فایلهای ویندوز پاک کردن اجزای اختیاری ویندوز که از آن استفاده نمیکنید. پاک کردن برنامههای نصب شدهای که شما دیگر از آنها استفاده نمیکنید. نکته: معمولا فایلهای موقتی اینترنتی بیشترین فضا را اشغال میکنند. چون مرورگر هر صفحهای را که مشاهده میکنید ذخیره میکند تا دسترسی به آن در زمان بعدی سریعتر شود. 1- بر روی Start کلیک کنید. به ترتیب All Programs، Accessories و System Tools را انتخاب کرده و سپس بر روی Disk Cleanup کلیک نمایید. اگر چندین درایو موجود باشد شما بایستی مشخص کنید که کدام یک را میخواهید تمیز کنید. 2- در پنجره Disk Cleanup for، نوع فایلهایی که میخواهید پاک شود را انتخاب کنید. 3- علامت تیک فایلهایی که نمیخواهید پاک شود را برداشته و سپس بر روی OK کلیک کنید. توصیه میشود همه را تیک بزنید. 4- زمانی که پیغامی مبنی بر تایید پاک کردن فایلهای مشخص شده ظاهر گردید، Yes را کلیک کنید. پس از چند دقیقه عملیات تمام شده و پنجره Disk Cleanup بسته میشود. این عمل باعث میگردد که کامپیوتر تمیزتر شده و بهتر کار کند. البته تاثیر کمی دارد. ضمنا ممکن است برای درایوهای حجیم یا مربوط به ویندوز، زمان زیادی طول بکشد.


ترفند شماره دوازده با این ترفند سرعت بالا آمدن ویندوز را افزایش دهید. از طریق Run ،msconfig را اجرا کنید. به زبانه BOOT.INI بروید. از قسمت سمت راست تایم اوت را از 30 به 3 تغییر دهید. میزان تاثیر، کم است.


ترفند شماره سیزده این ترفند تاثیر محسوسی دارد. روی مای کامپیوترتان راست کلیک کنید و Properties را بزنید. سپس به زبانه Advanced بروید و بالاترین settings را اجرا کنید. در همان زبانه اول گزینه Customs را انتخاب کنید. اگر گرافیک ویندوز برایتان اهمیت ندارد یا سیستم را برای کافینت و موارد مشابه استفاده میکنید، بلافاصله ok کنید. اما اگر گرافیک ویندوز برایتان اهمیت دارد، میتوانید چهار گزینه تیک خورده در عکس زیر را فعال نگه دارید و بعد ok کنید. در این صورت از سرعت کمتری نسبت به حالت قبل برخوردار میشوید اما در مجموع سرعت افزایش مییابد.


ترفند شماره چهارده تاثیر این ترفند بیشتر در بازیها محسوس است. اما در ویندوز هم احساس میشود. روی مای کامپیوتر راست کلیک کرده به زبانه Advanced بروید. باز هم settings اول را انتخاب کنید. حال به زبانه Advanced بروید و روی Change کلیک کنید. سپس مقدار Initial Size را برابر برابر مقدار ماکزیمم آن قرار دهید. و سپس روی Set کلیک کنید. با این کار جلوی بزرگ شدن Page file به صورت Dynamic را گرفته و از کاهش منابع سیستمی جلوگیری به عمل میآورید. ریست کنید. 


ترفند شماره پانزده میگویند که این ترفند در بازیها موثر است! البته من مطمئن نیستم. دوباره روی مای کامپیوتر راست کلیک کرده به زبانه Advanced بروید. Settings سوم را انتخاب کنید و به فرم زیر تغییر دهید.


ترفند شماره شانزده کاربرد این ترفند دقیقا مشابه ترفند شماره سیزده است. و به درد هر فردی نمیخورد. ویندوز XP، انیمیشنهای گوناگونی را برای دستورهای خاص نمایش میدهد، از جمله برای Minimize کردن پنجرهها. همین انیمیشنها میتوانند باعث کاهش سرعت دستگاه شوند. برای برداشتن این افکتها ، بر روی Desktop راست کلیک نموده و بر روی Appearance کلیک کنید. گزینه Effects را انتخاب و تمام تیکهایی که در صفحه میبینید را بردارید.


ترفند شماره هفده صداهایی که ویندوز در هنگام کارهای گوناگون پخش میکند، با وجود جذابیتی که دارند میتوانند تا حدودی سیستم را درگیر کنند. برای غیر فعال کردن این صداها در کنترل پنل بر روی آیکون Sounds and Audio Devices دوبار کلیک کنید، تا پنجره مربوط به آن باز شود. در بخش Sound و گزینه Sound scheme را به No sounds تنظیم کنید. تاثیر کمی دارد.


ترفند شماره هجده اگر از قابلیت بازگشت ویندوز یعنی System Restore استفاده نمیکنید آن را خاموش کنید. برای این کار روی مای کامیپوتر راست کلیک کرده و به زبانه System restore بروید و گزینه Turn off را کلیک کنید. اگر هشداری داده شد ok کنید. سپس پنجره را ok کرده، ریست کنید. میزان تاثیر کم است و بیشتر در خالی شدن فضای هارد موثر است.


ترفند شماره نوزده این ترفند سرعت باز شدن منوی استارت و غیره را به طرز کاملا محسوسی افزایش میدهد. در Run عبارت regedit را تایپ کرده ok کنید. مسیر زیر را طی کنید: HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop سپس مقدار WaitToKillAppTimeout ، MenuShowDelay و HungAppTimeout را یک قرار دهید. حال مسیر زیر را طی کنید: HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Desktop و عینا سه مقدار بالا را یک کنید. و همین طور برای دو مسیر زیر: HKEY_USERS\S-1-5-19\Control Panel\Desktop HKEY_USERS\S-1-5-20\Control Panel\Desktop رایانه را ریست کنید و از باز شدن سریع پنجرهها و منوهای استارت لذت ببرید.


ترفند شماره بیست این ترفند در افزایش سرعت محاسبات موثر است. در Run عبارت regedit را تایپ کرده ok کنید. سپس مسیر زیر را بپیمایید: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CURRENTCONTROLSET\CONTRO L\PRIOYITY CONTROL یک DWORD به نام Win32PrioritySeperation وجود دارد. مقدار آن را به 26 برای هگزا دسیمال تغییر دهید یا میتوانید بروی Decimal کلیک کنید و مقدار آن را به 38 تغییر دهید. این ترفند برای سیستمی که به عنوان SQL Server یا IIS استفاده میشود توصیه نمیشود، چون سرعت بانک اطلاعاتی را پایین میآورد. میزان تاثیر کم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد